Martketing – The Modern Warfare

Autor: Tomáš Zbornák | 19.10.2012 o 21:48 | (upravené 19.10.2012 o 22:05) Karma článku: 5,39 | Prečítané:  362x

Od nepamäti boli zdroje kontrolované a prerozdeľované ozbrojenými silami a z plodov svojej práce sa netešil len poľnohospodár v pote tváre zarábajúci si na svoj chlieb, ale tiež zemepán a jeho dráby. O suroviny sa zvádzali kruté boje medzi národmi, štátmi, či mocenskými skupinami a inými potentátmi, živiacimi početné armády. Dnes vládne v civilizovanom svete pokoj zbraní, ale znamená to aj mier, či aspoň prímerie?

Podľa mňa nie. Síce fyzické násilie sa presunulo do úzadia, avšak stále sa bojuje aj keď na inom poli. Bohatých mešťanov a šľachtu nahradili firmy a nadnárodné korporácie, radoví vojaci boli preškolení na marketingových expertov a členovia moderných špeciálnych jednotiek si dnes pred meno píšu titul JUDr. a pracujú v rámci firemných právnych oddelení. Tak ako zbrojnoši regulovali finančné toky na základe veľkostí armády a nie podľa zásluh, tak dnes zisky závisia od dobrého „biznis plánu" viac než od skutočnej kvality a hodnoty produktu. Z úspechu výrobku sa neteší biedny Aziat, ktorý ledva prežije od výplaty k výplate, ale západný chlebodarca a celý zbor manažérov a reklamných expertov, no a niečo kvapne tiež právnikovi, majiteľovi úspešnej súkromnej stanice, celebrite, ktorá sa rozhodla spojiť svoje meno s výrobkom - presne ako vojnový hrdina, ktorý propagande pomáhal ovplyvňovať morálku na bojisku. Niekedy bol boháčom ten, kto si majetok dokázal vyrobiť a uchrániť (resp. zabrať, ak ho nedopatrením vytvoril niekto iný), dnes je to ten, kto vie „veci predať" (aj keď ich zhodou okolností vyrobil niekto iný). Tak ako armáda nikdy nič nevytvorí, ale zato toho „prežerie", tak aj marketing dokáže „nerobiť a zarobiť", a v podstate zaťažuje ekonomiku presne rovnakým spôsobom ako „obranné" zložky - bez armády a reklamy sa slušný človek celkom dobre zaobíde, bez vytvorených hodnôt to ide o niečo horšie.

„War, war never changes..." (Vojna je vždy rovnaká, citácia zo série hier Fallout). A väčší pes je**. Štát, ktorý nechce živiť vlastnú armádu bude živiť cudziu. Tak ako pacifizmus nie je práve efektívnou formou obrany proti guľometu, ani dnes sa už bez reklamy žiadny biznis nezaobíde. Ja len dúfam, že sa aj tu vyprofilujú postihy za „vojenské zločiny" a „(marketingové) zločiny proti ľudskosti" a agresivita reklamných kampaní narazí na strop. Možno aj tých billboardov raz bude menej, reklamné prestávky kratšie a uvoľnené zdroje sa využijú efektívnejšie. A možno nás najtvrdšie boje, ktorých súčasťou budeme my všetci, ešte len čakajú. Mier, ľudia, mier! (...veď mierim, len chvíľu postoj!)

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?